Ohjaajat

Emma

Olen Emma Silventoinen, 40-vuotias porvoolainen jooga- ja meditaatio-ohjaaja, fysioterapiaopiskelija ja kolmen lapsen äiti. Joogapolkuni on alkanut 1999–2000 hatha- ja astangajoogalla. Slow yoga on vakiintunut tavakseni harjoittaa joogaa vuoden 2009 jälkeen, jolloin aloitin joogan harjoittelun oman opettajani Janne Kontalan kanssa.

Opiskelen myös fysioterapiaa ja olen erityisesti kiinnostunut psykofyysisestä fysioterapiasta. Olen ohjannut monipuolisesti joogaa useilla paikkakunnilla Suomessa ja ulkomailla vuodesta 2008 alkaen. Tällä hetkellä omien viikkotuntieni ja kurssieni lisäksi koulutamme Janne Kontalan kanssa slow yoga -ohjaajia Helsingissä, Tukholmassa ja Oulussa. Olen itse suorittanut kaksivuotisen (RYT250) hathajooga- ja meditaatio-ohjaajakoulutuksen sekä kolmevuotisen slow yoga -ohjaajakoulutuksen ja opiskellut vuosien varrella useiden iyengarjoogaopettajien johdolla.

Keskeisiä teemoja joogaohjauksessani ovat anatomia, kehon toiminnallisuus, terapeuttinen näkökulma, raskauden ajan jooga sekä kehotietoisuuden ja turvallisuuden lisääminen harjoituksessa. Minusta jooga kokonaisuutena on ensisijaisesti työkalu mielen liikkeiden pysäyttämiseksi mutta myös väline hyvinvoinnin ylläpitoon ja edistämiseksi. Harjoitan asanoiden ja pranayaman ohella vipassana-meditaatiota sekä opiskelen mantroja ja joogafilosofiaa.

Tero

Olen Tero Liukkonen, 55, ja ohjaan astangajoogaa: viikkotunteja, alkeiskursseja ja intensiivikursseja eri teemoista. Vedän myös meditaatiota ja mindfulness-koulutusta. Olen harjoittanut joogaa ja meditaatiota yli viisitoista vuotta, ja niistä on tullut tärkeä osa harmonisuuteen pyrkivässä elämäntavassani.

Teen yhä jonkin verran alkuperäistä kirjailijan ja toimittajan työtäni, mutta joogatuntien ohjaaminen ja joogasalin pyörittäminen vie vuosi vuodelta enemmän aikaani. Olen aikoinaan suorittanut filosofian tohtorin tutkinnon Helsingin yliopistossa, ja olen opiskeluajoista lähtien ollut kiinnostunut Itä-Aasian kulttuurista.

Joogaa olen harjoitellut useiden kotimaisten ja ulkomaisten opettajien ohjauksessa, ja käsitykseni astangajoogasta on muotoutunut paljolti Pattabhi Joisista ja Lino Mielestä lähtevän opetuslinjan kautta. Astangan perinteiseen opetukseen yhdistän länsimaista tietämystä ihmisen toiminnallisesta anatomiasta. Olen harjoittanut buddhalaista meditaatiota monissa eri yhteyksissä, ja tällä hetkellä minua miellyttää erityisesti soto-perinteen mukainen zen-meditaatio. Olen myös koulutettu hieroja ja tarjoan hierontahoitoja klassisen hieronnan menetelmin.

Inari

Olen Inari Lantto, 40-vuotias joogaohjaaja ja osteopaatti. Ohjaan Joogaullakolla hathajoogaa. Olen joogannut 18-vuotiaasta lähtien ja ohjannut melkein yhtä kauan. Olen suorittanut vuonna 2006 Ananda Sevan joogaohjaajakoulutuksen.

Joogan rinnalla elämässäni ovat kulkeneet mukana erilaiset luonnonmukaiset hoitomenetelmät. Jokaisen oppimani hoitomuodon myötä minulla on syventynyt käsitys anatomiasta, fysiologiasta ja ihmisen omista sisäisistä parantavista voimista. Olen valmistunut koulutetuksi hierojaksi vuonna 2000, perinteisen kiinalaisen lääketieteen hoitajaksi 2006 ja osteopaatiksi 2013. Hoitotyö tuo syvyyttä joogan ohjaamiseen.

Jooga rentouttaa, avaa ja hoitaa. Joogatessa heikkoja kohtia vahvistetaan, niin että se edistää jokapäiväistä hyvinvointia. Ajattelen, että ihmisen terveyteen vaikuttavat kehon hyvinvoinnin lisäksi tunteet, mieli ja elinympäristömme. Ihminen on kokonaisuus, josta osia ei voi erottaa toisistaan.

 

Katri

Olen Katri Koskinen, 35-vuotias tanssitaustainen pilatesohjaaja. Olen kolme- ja nelivuotiaiden lasten äiti sekä uskontotieteen opiskelija. Ohjaan pilateksen ohella myös ryhmäliikuntatunteja kuntokeskuksen asiakkaille.

Ohjaajana olen vielä keltanokka, ensimmäisen pilatesohjaajakoulutukseni kävin tammikuussa 2015. Nyt vuoden verran olen saanut ohjata useampia viikkotunteja ja levittää pilateksen loogista ja selkeää metodia. Jaan oppilaideni näkemyksen jokaisesta pilatesharjoituksesta uusia oivalluksia tarjoavana kokemuksena. 

Vaikka ohjaajana olenkin vasta matkani alussa, minulla on harrastajana vuosien kokemus eri kehonhallintamenetelmistä. Tutustuin vuonna 2000 astangajoogaan, johon ihastuin ikihyvikseni. Jossain vaiheessa kokeilin pilatesta, mutta parilla ensimmäisellä kerralla en saanut siitä kiinni, ja pilates jäi unholaan. Kun vuosia myöhemmin, ensimmäisen lapsen saatuani olin ylipainoinen ja olin vuosia kärsinyt epämääräisistä alaselkäkivuista, tulin uudelleen kokeilleeksi pilatesta. Tällä kertaa olin hieman pitkäjänteisempi (suosittelen sitä, pilates ei ole kaikkein helpoin laji). Eikä minun tarvinnut olla edes kovin pitkäjänteinen, sillä huomasin hyvät vaikutukset jo muutamien tuntien jälkeen.

Ennen pitkää olin paitsi kapoisampi, myös selkäkivuton. Sain ulkoisen ryhdin myötä sisäistä ryhtiä ja vahvuutta ja uskalsin toteuttaa salaisen haaveeni ohjaajaksi kouluttautumisesta, minkä olin ujouden vuoksi haudannut monesti. Pilates on muuttanut elämäni ja seison sataprosenttisesti metodin takana, sillä huomaan sen tuomat hyödyt kaikessa tekemisessäni.

Catharina

Olen Catharina Forsström, 50, ja olen harjoittanut astangaa viitisen vuotta. Kun aloin joogata, ensimmäiseksi huomasin, että yhtäkkiä oli helpompi kuunnella itseäni. Kertaheitolla tuli helpommaksi tietää, mitä tarvitsin voidakseni paremmin. Näiden vuosien kuluessa joogaharjoitus on tehnyt minut vahvemmaksi ja kehittänyt notkeuttani ja tasapainoani. Eikä pelkästään matolla vaan myös salin ulkopuolella arkielämässä. Selviän paremmin haasteista, olen kärsivällisempi ja teen valintoja, jotka johdattavat minut kohti harmoniaa.

Kevään kuluessa olen ilokseni saanut avustaa astangan alkeiskursseilla ja vedän viikkotunteja Teron poissaollessa. Teidän tuellanne, ullakon joogit, voimme yhdessä oppia uutta. Kiitos jo etukäteen siitä.

Joogaullakolla jokainen tekee harjoitustaan rauhassa omien edellytystensä mukaisesti. Ilmapiiri on salliva ja rento. Sen tunnelman toivon pystyväni välittämään myös omilla tunneillani. Nähdään matolla.