Esittelyt

Astangajooga

Astangajooga on dynaaminen joogamuoto, joka kehittää lihasvoimaa, koordinaatiota ja joustavuutta. Samalla se edistää keskittymiskykyä, stressinhallintaa ja tietoisuustaitoja. Astanga sopii useimmille ja mukautuu harjoittelijan tarpeisiin.

Astanga tarjoaa loputtomiin haasteita, mikäli sellaisia kaipaat, ja fyysisenä harjoituksena se perustuu ruumiin kokonaisvaltaiseen hallintaan. Harjoittelun tempo on hidas ja syventynyt, mistä käsin avautuu astangajoogan sisäinen ulottuvuus. Fyysis-henkisenä harjoituksena astangasta muodostuu usein harjoittelijalle elämäntapa.

Tunnusomaista astangalle on niin sanottu vinyasa-menetelmä, jossa asanat (jooga-asennot) liittyvät toisiinsa yhtenäiseksi liikesarjaksi ja jossa samalla hengitys ohjaa liikettä. Vinyasa-menetelmän esitteli 1900-luvun alussa Intian Mysoressa nykyaikaisen joogan isä Tirumalai Krishnamacharya (1888–1989). Hänen oppilaansa Pattabhi Jois (1915–2009) suunnitteli Mysoren sanskritkouluun nelivuotisen joogan opetusohjelman, jonka pohjalta hän myöhemmin kehitti astangajoogan.

Nykyään astangajoogaa harjoitetaan ympäri maailmaa. Joogaullakolla astangan perinteiseen opetukseen yhdistyy toiminnallisen anatomian analyysi. Kun olet omaksunut harjoituksen perusteet, voit osallistua astangatunneille missä tahansa. 

Slow yoga

Slow yogassa keskitytään mielen liikkeiden pysäyttämiseen kehon vakauttamisen kautta. Harjoitukset tunneilla koostuvat dynaamisista, staattisista asanoista sekä hengitysharjoituksista.

Työkentely pohjautuu anatomian tuntemukseen ja tunneilla jokainen oppilas työkentelee yksilöllisestä tilanteestaan käsin. Asanoissa viivytään työskennellen pikkuhiljaa pidempiä aikoja, ja keskittymisen kohteena ovat tarkat ja turvalliset kehon linjaukset.

Harjoitus tähtää tasapainon löytymiseen aktiivisuuden ja levon välillä. Asanoista on aina tarjolla useampia variaatioita. Tunneilla käytetään myös apuvälineitä sekä toisinaan oppimismetodina pari- tai ryhmätyöskentelyä.

Slow yoga sopii kaikille joogasta kiinnostuneille. Samassa ryhmässä voi olla mukana sekä aloittelijoita että jo pidempään jooganneita, koska jokainen määrittää itse harjoituksensa haasteellisuuden. Ohjaus pyrkii olemaan yksilöllistä ja tunnilla avustetaan asanoissa.

Ohjaajana toimii slow yoga -opettaja Emma Silvennoinen.

Hathajooga

Hathajoogalla tarkoitetaan joskus kaikkia fyysisiä joogamuotoja. Yhteiseltä perustalta on lähtenyt kehittymään nykyisin tunnettu joogalajien moninaisuus. Toisaalta hathajooga on yksi näistä alalajeista.

Hathajooga on rauhallinen ja lempeä joogamuoto. Harjoitus voidaan viedä myös dynaamiseen suuntaan, mutta tärkeintä on, että pyritään henkiseen ja fyysiseen tasapainoon.

Perinteisessä hathajoogassa liike ja hengitys yhdistyvät. Tehdään myös asanasarjoja. Hathajooga sopii jokaiselle. Sen hyvää tekeviin vaikutuksiin saat tuntumaa jo ensimmäisillä harjoituskerroilla. Monelle joogasta tulee elämäntapa, tie tasapainoiseen ruumiin ja mielen kokonaishyvinvointiin.

Hathajooga vahvistaa ja notkistaa kehoa lempeästi ja tyynnyttää mieltä tehokkaasti. Tunnit koostuvat rauhallisten ja dynaamisten elementtien yhdistelmästä. Tunneilla venytetään ja voimistetaan ruumista monipuolisesti tutkivassa, kokemusta kunnioittavassa hengessä. Mukana pärjää aloittelevakin joogi, mutta myös edistyneemmille tarjotaan haastetta. Liikkeet on helppo oppia ja ne sopivat kaikenikäisille ja -kuntoisille.

Pilates

Pilates on on Joseph Pilateksen (1880–1967) luoma kehonhallintamenetelmä, jonka tarkoituksena on kehittää voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta ja ryhtiä vahvistamalla vartalon keskialuetta ja syviä tukilihaksia. Liikehallinta lisääntyy voima-, liikkuvuus- ja koordinaatioharjoitteilla. Pilateksen avulla oppii tuntemaan lantion, hartioiden ja vatsakorsetin alueen syvät lihakset.

Pilateksen tavoite on mahdollisimman tasapainoinen, vahva ja kestävä keho ja mieli. Joseph Pilates suunnitteli nimeään kantavan metodin vahvistamaan koko ruumista ja erityisesti sydäntä ja keuhkoja. Säännöllisen harjoittelun avulla on saavutettavissa myös muita hyötyjä: hyvä verenkierto, syvä hengitys ja keuhkokapasiteetin kasvu, voima ja notkeus, terveet luut ja nivelet, parantunut ryhti, tasapaino ja koordinaatio, voimakas keskivartalo, energia, kestävyys ja stressinhallinta, erilaisten kipujen hellittäminen ja vammojen ennaltaehkäisy.

Säännöllinen pilates-harjoittelu näkyy ja tuntuu nopeasti. Huomaat pian parempia tuloksia myös muissa lajeissa – monet huippu-urheilijat luottavat pilatekseen.

Myös liikuntaa aiemmin kaihtaneet alkavat nauttia liikunnasta. Tunnit vaativat keskittymistä, mikä toimii miltei meditaation tavoin: stressi helpottaa ja keskittymiskyky paranee.